6 Ocak 2014 Pazartesi

Okuduklarım #1: Nar Ağacı - Nazan Bekiroğlu

Merhaba,

Yeni yılın ilk postunu giriyorum. 2014'te okuma hedefimi vikitap.com'da 60 olarak belirledim. İnşallah tamamlamak da nasip olur umarım.

Ve işte yılın ilk kitabına dair yorumum...






Nar Ağacı, Nazan Bekiroğlu
Timaş Yayınları, 535 sayfa

Uzun zaman bir Nazan Bekiroğlu kitabı okumadıysanız eğer, bir süre sonra okuduğunuz vakit eski bir dostla karşılaşmışsınız izlenimi bırakıyor insanda. Hele o kendine müstesna cümle örgüleri ile. Bekiroğlu ile tanışıklığım "Nun Masalları" ile gerçekleşti, ahbaplığımızı "La: Sonsuzluk Hecesi" ile ilerlettim. Her iki kitapta da, konularını bir kenara bırakırsak, salt kelimelerin ahengi bile beni etkilemişti. Nesirde şiir etkisi oluşturmak gibi bir yeteneği var bence. Eski kelimeler ile yenileri birbirleri ile çok yerinde harmanlıyor.

Nar Ağacı'nı ise yaklaşık altı aydır kütüphanemde bekletiyordum. Bazı kitapları aldığım zaman hemen okumam ben, sebebi yoktur. Beklerim öyle. Ne de olsa zamanı gelecektir. Ondan önce elim uzanmaz. Kitap Kardeşliği Okuma Grubumuzda, Ocak ayı kitabımız "Nar Ağacı" seçilince mutlu oldum. Demek ki, okuma vakti gelmişti sonunda!

Kitap, anlatımda geniş bir coğrafyayı kapsıyor. Trabzon'dan Tiflis'e, Tebriz'den Batum'a uzanıyor. Bir önceki sayfada Yezd'de iken, sonrasında İstanbul'da buluyorsunuz kendinizi. Ve yazarın dedesi ile anneannesine ait olan gerçek bir yaşamöyküsünden yola çıkılması kitabı daha da ilgi çekici kılıyor. Ana karakterlerimiz Taht-ı Süleyman'dan Settarhan ile Trabzonlu Zehra'nın yollarının nasıl kesiştiğini anlatıyor. Tebrizli halı tüccarı Mirza Han oğlu Settarhan ile Hacıbey ile Büyükhanım'ın gözbebekleri Zehra'nın hikayesini..

Bu iki kader birbirine doğru yaklaşırken de Balkan Harbi giriyor devreye, siyasi çalkantılar yaşanıyor Osmanlı'nın dört bir yanında ve dahi Rus coğrafyasında. Ermeni tehciri yaşanıyor, komşular kopuyor birbirlerinden. Sonrasında Trabzon Ruslarca işgal ediliyor. Batum'da Rus ihtilalinin ayak sesleri duyuluyor. Yaşanan ayrılıklar, savaşın yakıcılığı, göç yollarında yaşanan ızdıraplar yazar tarafından ince ince işlenmiş. Çoğumuz hayatımızda bunların hiçbirine tanık olmadık neredeyse, ancak Bekiroğlu'nun kalemi ile iç dünyanızda yaşar gibi şahit oluyorsunuz olanlarla.

Nar Ağacı'nı üç günde okuyup bitirdim. Deyim yerinde ise elimden bırakamadım. Aktım gittim ben de kelimelerin ırmağında.

Alıntılarla tamamlıyorum yazımı.




Sevgiler!

9 yorum:

  1. Teşekkürler kitap yorumu için, ben de başlamıştım okumaya, 50 sayfa kadar okuduktan sonra bırakmak zorunda kalmıştım, tekrar okurum inşallah....

    YanıtlaSil
  2. Benim de kitaplığımda uzun zamandır bekleyen bir kitap, tanıtım iyi geldi en kısa zamanda okuyacağım:) teşekkürler...

    YanıtlaSil
  3. Benim okuduğum kitapta Nar Ağacı ama henüz ortalara yeni geldim. Geldiğim yere kadar çok beğendim.

    YanıtlaSil
  4. En son Nazan Bekiroğlu okuduğuma yıllar oldu. Bu günlerde tekrar okumak istediğim yazarlardan biri. Eski bir dostla karşılaşmış gibi olacağım yani ben de yakında :)

    YanıtlaSil
  5. Kitap Kardeşliği vesilesiyle Nazan Bekiroğlu ile tanıştım. Nar Ağacı son zamanlarda okuduğum harika bir kitaptı,kendimi kitapta anlatılan yerlerde buldum,anlatımı o kadar güzeldi ki kapılıp gitmemek elde değildi.Teşekkürler Kitap Kardeşliği ve Kalemine,yüreğine sağlık arkadaşım çok güzel anlatmışsın;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Ablacım ben de yorumun için :) ellerine sağlık, yine beklerim :)

      Sil
  6. Açıkcası ben bir haftada 50 sayfa okuyabildim. Çok sıkıldım ve bıraktım. Beni sarmadı ama ilerleyen sayfalarda akıcı oluyor dedikleri için , inatla okumaya çalışıyorum.

    YanıtlaSil
  7. Bende yeni okudum kitabı güzel bir kitap. Ben de başladım 15 sayfa filan okuyup bıraktım sarmadı. Aylar sonra tekrar elime alıp, okudum ve beğendim. Vakti gelmemiş demekki dediğiniz gibi. Ancak bana kurguda bazı aksaklıklar var gibi geldi. Hatta kitabı bende bloğumda yorumladım.
    http://hayalimdekikutuphane.blogspot.com.tr/2014/12/nar-agac-nazan-bekiroglu.html

    YanıtlaSil
  8. Günümüzün ender yazarlarından olan nazan bekiroglunun kitaplarını okumak insana huzur vermenin yanında kültür açısından da bizler için daima iyi olacaktır.ben buna inanarak okudum ve kesinlikle beklentimin altında değildi okuduklarım.okumayan tüm herkesede tavsiye ederim

    YanıtlaSil