22 Temmuz 2014 Salı

Okuduklarım #24: Demirciler Çarşısı Cinayeti "Akçasazın Ağaları 1" - Yaşar Kemal

Merhaba!

Hayatımda bir dönemin kapandığı günlerin ertesindeyim şu anda, iyi anlamda ulaşmaya çalıştığım bir hedefimi tamamladım çok şükür ve şu an kitap okuyamadığım zamanlarımın acısını çıkarıyorum diyebilirim. Ancak Ramazan ayından mütevellit biraz yorgun, biraz zorlu günler geçiriyorum son zamanlarda. Ama huzur veriyor Ramazan ayı bana... Umarım sizde de herşey yolundadır.

Yaklaşık 7 yıl aradan sonra yine Yaşar Kemal okudum. Bazı yazarlarınız vardır, tuhaf bir bağ vardır aranızda. Bir kere okursunuz, sizi zorlar, cümleleri çok ketumdur kendini ele vermez, zor çözersiniz ama okudukça da müptelası olursunuz. Yaşar Kemal de benim için öyledir. Sanırım 2002 yılında, ben daha lise çağlarımda iken Fırat Suyu Kan Akıyor Baksana ile tanışmıştım. "Bir Ada Hikayesi" dörtlemesinin ilk üçünü okumuştum bir solukta... (Dördüncü kitabı "Çıplak Deniz, Çıplak Ada" çıktı ama, ilk üçünü çok evvelden okuduğum için, dördüncüyü okumadan evvel, ilk üçünü tekrar okumalıyım.) Sonra 2007 yazında "İnce Memed"i okumuştum. Hep derim, benim için rüya gibi bir yazdı. Hem gençliğin getirdiği bir tat (şimdi sanki çok yaşlıyım!!), hem kitabın lirik anlatımı, Yaşar Kemal'in o efsane anlatır gibi üslubu, hem de kitaba o denli dalmıştım ki hiç televizyon izlememiştim! Bu üçü bir araya gelince, bambaşka bir yaz geçirmiştim! 


Evet, yukarıda dediğim gibi Yaşar Kemal okumak zordur. Bu zorluktan yakınanlar başta, Yaşar Kemal'in yeri gelince sayfalar dolusu süren betimlemelerinden dem vururlar. Ki kilit nokta budur bence, Yaşar Kemal o denli betimlemese ben bu denli hayal kuramazdım, zihnimde o Çukurova'yı, o Memed'i, yahut da bu kitaptan örnek verirsem o Akçasaz'ı hayal edemezdim.

Kitaplığım dağınıklıktan ölecek nerdeyse. Herşey bir yana da, oradaki o sünger ne alaka onu çözemedim :)))

Demirciler Çarşısı Cinayeti, Akçasazın Ağaları 1; Yaşar Kemal
Yapı Kredi Yayınları, 572 sayfa

Bu kitaba başlamamda da, yine işyerinden sevdiğim bir büyüğümün etkisi olmuştur. Rahat bir vakitte okumak istediğim için de, bu zamana bıraktım.

Kitap, adından da anlaşılacağı üzere, Akçasaz'ın Ağaları'nı konu alıyor. Çukurova'nın iki önde gelen Türkmen beyi Derviş Bey ve Akyollu Mustafa Bey'in kan davası etrafında şekillenen bir kitap. Ama sadece bu işlenmiyor. Ağalar çökerken, yeni Çukurova kanunları oluşuyor. Oradan buradan türeyen sonradan görme zengin ağalar, gözlerini Akçasaz'a dikiyorlar. Ağalar kapışırken, Çukurun yerlileri de başka başka yaşam savaşlarına düşüyorlar...

Başta kitaba alışmam zor oldu. Bu kitapta baskın bir "ölüm" edebiyatı var. Öldürme üzerine sayfalar dolusu plan var. Bu yüzden beni zorladı, ama zorladıkça alıştım. Karakterler çok canlı idi, gözümün önünde belirdiler. Dediğim gibi, "Akçasaz" olgusu kafamda oluştu. Konuşmalar, kıyafetler, mimikler... Hepsi hepsi beynimde...

Kısaca ben bu kitaptan oldukça etkilendim, okumak isteyenlere muhakkak ama muhakkak tavsiyemdir. Bence, zaten edebiyat seviyorum diyen bir kişinin bir tane de olsa Yaşar Kemal okuması gerekir.

Ben şimdi serinin ikinci kitabı "Yusufçuk Yusuf"a başlayacağım.

Sevgiler!


Ne anlamlı bir cümle değil mi?

8 yorum:

  1. neyazık ki Yaşar Kemalin bir çok kitabını okumadım. şu sıralar ramazan tembelliğiyle daha çok kittap okuyorum aslında. kitaplık olan tüm fotoları çok severim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Muhakkak okuyun derim, kaçırılmayacak bir değer bence :) ve kitaplığımı sevmenize sevindim, çünkü şu sıralar perişan vaziyette :)

      Sil
  2. ben de İnce Memed serisini bitirdim , Br ada hikayesinin 2. kitabı elimde ama erteleyip duruyorum, o seryi de toplamak hatta bütün kitaplarını kitaplığıma katmak istiyorum , dediğin gibi bazı yazarlar başka oluyor..

    YanıtlaSil
  3. yaşar kemali elime almaya hiç cesaret edemedim zorluğundan korktuğumdan.
    o da benim ayıbım; sen git 3 günlük yazarları oku, kendi ülkenin en büyüklerini okuma.
    ne kaçırdığımı hissetti yazın.
    teşekkürler..

    YanıtlaSil
  4. Merhaba,
    Blogumda kitap çekilişim var katılımınızı beklerim
    http://ilknur--akpinar.blogspot.com.tr/2014/12/dolu-dolu-cekilis.html

    YanıtlaSil
  5. Kaliteli blog bulunca havalara uçuyorum...! Çok sevdim, izleyici oldum. Kahve yanı'na da beklerim... Sevgiler :)

    YanıtlaSil
  6. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil